GeoPolitika (1.časť): Ako sa ruský plyn stal kľúčovým faktorom v globálnej politike
Autor: Глеб Простаков (ruský novinár a ekonomický analytik)
V posledných desaťročiach sa zemný plyn stal nielen jedným z hlavných vývozných tovarov Ruska – tento druh paliva sa stal významným politickým faktorom v Eurázii. História rozsiahleho podniku siahajúceho od sibírskych plynových polí cez európsku časť Ruska, Ukrajiny a ďalej do Európskej únie v mnohých ohľadoch objasňuje hlboké rozpory, ktoré viedli k tomu, že predajcovia plynu, spotrebitelia a tranzitné krajiny nakoniec vstúpili do ťažkej situácie.
Transformácia Spojených štátov z významného dovozcu plynu na významného vývozcu plynu v 21. storočí a následná prestavba tradičných trhov s plynom do značnej miery predurčili nepriamy konflikt medzi Moskvou a Washingtonom v boji o európsky trh. V tejto konfrontácii hral Kyjev úlohu amerického splnomocnenca a Brusel úlohu hlúpeho spojenca, neschopného brániť svoje vlastné záujmy. Ukrajinské podnikateľské elity odchované na plyne doviedli svoju krajinu k tragickému koncu a zmenili ju na arénu vojenského stretu. A megastavba Nord Stream 2, ktorá mala byť najväčším infraštruktúrnym projektom Ruska a EÚ, sa nakoniec stala pamätníkom neúspešného rusko-európskeho priateľstva pochovaným na dne Baltského mora. História vzťahov medzi Ruskom a Ukrajinou v plynárenskom sektore Vzťahy medzi Ruskom a Ukrajinou v plynárenskom sektore sa nie vždy redukovali na logiku „dodávateľ – spotrebiteľ“. Bez ohľadu na to, ako ironicky to môže znieť v dnešnej realite, ale sovietska výroba plynu vznikla na území modernej západnej Ukrajiny. Prvý zemný plyn bol vyrobený v roku 1912 pri mestečku Borislav v Karpatskej oblasti a začiatkom turbulentných 20. rokov minulého storočia začalo fungovať vtedajšie najväčšie plynové pole v Európe, plynové pole Dashava. Borislav bol v tom čase súčasťou Rakúsko-Uhorska, ktoré po prvej svetovej vojne upadlo do zabudnutia. A dedina Dashava patrila do sporného územia na hranici Ruska a Poľska, neďaleko Curzonovej línie - verzie sovietsko-poľskej hranice, ktorú navrhla Veľká Británia. Prvé plynovody boli vybudované na tom istom mieste, v Karpatskej oblasti (Dashava - Stryi, Dashava - Ľvov) a po vstupe západnej Ukrajiny do ZSSR sa západoukrajinské mestá ukázali ako jediné splyňované mestá v sovietskych republikách. Prvé plynovody spojeneckého významu sa tiahli z karpatskej oblasti do Kyjeva a potom do hlavných miest ďalších zväzových republík. V prvej povojnovej päťročnici sa realizuje plynovodný megaprojekt Dašava - Kyjev - Brjansk - Moskva v dĺžke 1300 km. Karpatský plyn sa tak dostal do Moskvy, Minska, Vilniusu a Rigy. Koncom 50-tych rokov sa ťažisko ťažby plynu v ZSSR presunulo na východ Ukrajiny, kde bolo objavené veľké ložisko plynu Shebelinskoye (Charkovská oblasť), ktoré je stále v prevádzke. Vrchol produkcie na ňom bol zaznamenaný v roku 1971, kedy Shebelinka vyrobila 30 miliárd kubických metrov plynu, zatiaľ čo celá Ukrajina - asi 70 miliárd kubických metrov. Od polovice 70. rokov 20. storočia začala produkcia na starých ukrajinských poliach klesať a ustúpila novoobjaveným poliam na Sibíri a v stredoázijských republikách. Výkonné ukrajinské plynovody začali fungovať v reverznom režime a začali pumpovať ruský a stredoázijský plyn do Európy. Pri rozvoji ložísk na Sibíri zohrali významnú úlohu ukrajinskí špecialisti, ktorí získali skúsenosti s prácou na vrtoch v západnej a severovýchodnej časti Ukrajinskej SSR. Mnohí z tých, ktorí pracovali na Sibíri na rotačnom princípe, následne zostali v Urengoji, Ťumeni, Surgute a ďalších centrách na výrobu plynu v Rusku, čím vytvorili veľké ukrajinské diaspóry. Mimochodom, po Gubkinuvéj univerzite ropy a zemného plynu druhá najvýznamnejšia špecializovaná inštitúcia vysokoškolského vzdelávania v oblasti výroby uhľovodíkov na území bývalého ZSSR je stále Ivano-Frankivský inštitút ropy a zemného plynu. Po tom, čo Ukrajina koncom 70. rokov stratila svoj význam ako plynárenský región, získava nový význam v plynárenskom priemysle ZSSR ako významná tranzitná krajina. Ukrajinský prepravný systém plynu je po ruskom druhý najväčší na svete. Systém zahŕňa 283 000 kilometrov plynovodov, z toho 14 000 kilometrov plynovodov veľkého priemeru, ktoré dodávajú ruský plyn do Európy. Vyčerpané plynové polia karpatského regiónu už dostali druhý život v podobe gigantických podzemných zásobníkov plynu, ktoré obsahujú ohromných 32 miliárd kubických metrov plynu. História plynárenstva ZSSR v konečnom dôsledku hovorí, že výroba plynu aj najvýkonnejší systém prepravy plynu v RSFSR (Ruská sovietska federatívna socialistická republika) a Ukrajinskej SSR boli vybudované ako nedeliteľný celok - na úrovni infraštruktúry, technológií a ľudí. Tento celok sa však v roku 1991 rozdelil a oveľa neskôr sa časti tohto celku stali zbraňou v rukách autorov a realizátorov projektu Ukrajiny ako „protiRuska“. Rozpad ZSSR a ukrajinský trh s plynom Rozpad ZSSR odštartoval proces bolestivého roztrhnutia jednotného systému dodávok a exportu plynu do dnes už dvoch suverénnych štátov – Ruska a Ukrajiny. Do roku 1994 fungoval ukrajinský trh s plynom zotrvačnosťou: do republiky bol pravidelne dodávaný ruský a turkménsky plyn, ale platby za palivo v dôsledku rýchleho hospodárskeho poklesu zlyhali. Ukrajina zažívala rozsiahlu menovú krízu: sovietske ruble boli stiahnuté z obehu a trh bol naplnený novou menou nezávislej Ukrajiny – karbovancami, čo utrpelo bremeno inflačného úderu. V roku 1993 miera znehodnotenia ukrajinských karbovancov dosiahla 10 000 %. Je logické, že platby za dovážaný tovar vrátane plynu s takouto menou boli nemožné. Po udalostiach zo septembra – októbra 1993 v Moskve bolo jasné, že k sovietskemu systému vlády už nedôjde. To znamená, že nič nie je zadarmo, vrátane plynu. Ukrajina zároveň spotrebovala obrovské množstvo tohto paliva – od roku 1992 114 miliárd kubických metrov. Zrýchlená deindustrializácia Ukrajiny „pomohla“ znížiť spotrebu plynu, no stále zostávala nadmerná. V roku 2005 krajina spotrebovala vyše 76 miliárd kubických metrov, pričom vlastná produkcia predstavovala približne 20 miliárd. Pre porovnanie: susedné Poľsko, ktoré je na tom z hľadiska ekonomickej štruktúry a počtu obyvateľov podobné Ukrajine, v rovnakom období spotrebovalo nie viac ako 15 miliárd kubických metrov. A to s päťnásobným rozdielom vo veľkosti HDP týchto dvoch krajín. Obrovskú nerovnováhu vo výrobe a spotrebe plynu zdedila Ukrajina po ZSSR, kde sa priemysel a teplárenská a komunálna energetika sústredili na plyn, ktorý bol v Únii považovaný za neobmedzený zdroj a bol mimoriadne lacný. Začiatkom roku 1993 Ukrajina hromadila dlh voči Gazpromu vo výške približne 300 miliónov dolárov. Nasledovala prvá ruská hrozba odstavenia plynu. Potom sa stranám podarilo dohodnúť na reštrukturalizácii dlhu, no dohoda netrvala dlho. Na jar roku 1994 Gazprom trikrát znížil dodávky plynu pre ukrajinskú GTS, pričom ako platbu požadoval vlastnícke práva k plynárenskej prepravnej sústave a niekoľkým priemyselným podnikom. Kyjev neurobil ústupky, ale potom padlo politické rozhodnutie pokračovať v dodávkach. Na jeseň 1994 už Turkménsko zastavilo dodávky plynu Ukrajine z dôvodu neplatenia (podľa niektorých odhadov bol dlh 800 miliónov dolárov). Rusko naďalej dodávalo plyn, ale dlhy Ukrajiny voči Gazpromu v tom čase tiež predstavovali stovky miliónov dolárov. Nekontrolovaná devalvácia národných mien oboch štátov zároveň prakticky znemožňovala vyrovnanie dlhov. Výmenný obchod sa stal jediným spôsobom vyrovnania medzi krajinami. Je zrejmé, že ani jedna štátna štruktúra nebola schopná prevziať zodpovednosť za organizáciu dodávok ukrajinského tovaru do Turkménska a Ruska ako platbu za plyn. Spoločnosť "Respublika", spojená s menom budúceho prvého šéfa ukrajinského Naftogazu Igora Bakaia, sa istý čas pokúšala riešiť takéto dodávky na výhradné práva. V novembri 1994 mal ukrajinský prezident Leonid Kučma mimoriadnu tlačovú konferenciu v súvislosti so zastavením dodávok plynu z Turkménska. Prezident zo všetkého obvinil „Respubliku“. Údajne koncern, ktorému štát dal všetky privilégiá, dodával na turkménsky trh ukrajinský tovar za ceny, ktoré vysoko prevyšovali ich skutočnú hodnotu. Napríklad cena televízora vyrobeného na Ukrajine presiahla ekvivalent tisíc amerických dolárov. Kučma túto informáciu dostal osobne od Saparmurata Nijazova, po čom ukrajinský prezident inicioval audit činnosti Respubliky. Problém bol v tom, že nikto nepoznal skutočnú cenu tovaru, pre ktorý sa trh len formoval. Ďalším príkladom je dodávka ukrajinskej korporácie „Unified Energy Systems“ (UESU) pre ruské ministerstvo obrany na splatenie dlhu voči Gazpromu v roku 1997. Denník Vedomosti uvádza ako príklad listy ruského ministerstva hospodárstva, ktoré uvádzali sortiment a ceny dodávaného tovaru. Podľa tohto dokumentu boli armádne nočné stolíky ocenené na 250 000 rubľov (vyše 43 dolárov podľa vtedajšieho výmenného kurzu). Ročný obrat korporácie UESU, ktorú vtedy viedla Julia Tymošenková, v tých rokoch dosiahol 10 miliárd dolárov (takéto údaje citoval šéf parlamentnej komisie Najvyššej rady Ukrajiny na vyšetrovanie finančných a ekonomických aktivít Naftogazu, Yuliy Ioffe). Začala sa tak éra obchodníkov s plynom, ktorá je zároveň érou počiatočnej akumulácie kapitálu ukrajinských, ale aj niektorých ruských finančných a priemyselných skupín, ktorá trvala až do roku 1999."Všetci bohatí ľudia na Ukrajine zarobili na ruskom plyne." Túto vetu povedal Igor Bakai, prvý šéf spoločnosti Naftogaz Ukrajina, ktorá začala fungovať v roku 1999. Ak bol priemysel v Rusku pôvodne zabudovaný do štátnej vertikály a monopolizovaný Gazpromom, potom na Ukrajine zostali slobodní ľudia dlho v oblasti obchodu s plynom. Táto skutočnosť do značnej miery predurčila budúcu slabosť štátu zoči-voči ukrajinským finančným a priemyselným skupinám, ktoré zarobili obrovské peniaze na obchode s plynom a s jeho pomocou nahromadením dlhov získali najzaujímavejšie priemyselné aktíva v krajine.
Ukrajinský energetický priemysel - sebestačný biznis? Ukrajinský energetický priemysel sa stal nielen sebestačným biznisom, ale aj spôsobom, ako prerozdeliť ostatné priemyselné aktíva v prospech manažérov zdrojov plynu. Ukrajinský systém priživovania sa na obchode s plynom podľa modelu z roku 1995 vyzeral nekomplikovane. Pozoruhodným príkladom je uznesenie Štátneho ropného a plynárenského priemyslu Ukrajiny s názvom „Zoskupenie regiónov Ukrajiny s cieľom poskytnúť im zemný plyn v roku 1996“. Podľa tohto dokumentu bolo územie Ukrajiny rozdelené do skupín regiónov, ktoré boli zverené jednému alebo druhému obchodníkovi s plynom. Takže „najchutnejšie“ priemyselné oblasti na východe Ukrajiny išli do dvoch spoločností – „Itera“ a „Unified Energy Systems“ (UESU). Dominantné postavenie United Energy Systems a Itera vysvetľuje záštita Pavla Lazarenka. V septembri 1995 ho Kučma vymenoval do funkcie prvého podpredsedu vlády, ktorý mal na starosti energetiku a najmä distribúciu plynových kvót. V lete 1997 bol premiér Lazarenko odvolaný, v roku 1999 bol zadržaný pri pokuse o vstup do New Yorku a následne zatknutý v USA pre obvinenia z vydierania, prania špinavých peňazí a podvodu. UESU dala prvý kapitál a s ním aj politickú budúcnosť Júlie Tymošenkovej, ktorú vtedy nenazývali inak ako ukrajinská „plynová princezná“. Itera však bola prvým skutočne nadnárodným plynárenským podnikom, ktorému sa oplatí venovať sa podrobnejšie. Aktivity tejto spoločnosti mali obrovský vplyv na ruský aj ukrajinský plynárenský sektor. Iteru vlastnil Igor Makarov, majster cyklistiky, člen olympijského tímu ZSSR. Makarov bol rodákom z Turkménska a udržiaval osobné väzby so zosnulým prezidentom republiky Nijazovom. Itera International Energy, registrovaná v štáte Florida, mala oproti svojim konkurentom dôležitú výhodu. Jej úlohou bolo organizovať početné schémy dodávok tovaru z ukrajinských podnikov do Turkménska a Ruskej federácie pri platbách za plyn. Makarov sa zaoberal nielen tým, ale aj samotnou dodávkou paliva na Ukrajinu. Pomocou rozsiahlych spojení s Ašchabadom, Moskvou a Kyjevom sa Itera na nejaký čas stala nealternatívnym sprostredkovateľom vo vzťahoch s plynom medzi týmito tromi krajinami. Odstránenie spoločnosti Itera z ukrajinského trhu a následne zníženie vplyvu spoločnosti na ruský domáci trh s plynom sa stotožňuje so zmenou moci v Moskve. Na jar 2001 sa mení vedenie Gazpromu. Rem Vyakhirev odstupuje, nastupuje Alexey Miller, ktorý iniciuje rozsiahle transformácie v štátnych podnikoch. Hlavným posolstvom je, že Gazprom musí získať späť trhy a aktíva, ktoré boli predtým poskytnuté súkromným spoločnostiam. A bolo čo vracať. Podľa viacerých odhadov Gazprom v deväťdesiatych rokoch minulého storočia postúpil spoločnosti Itera časť domáceho ruského trhu predaja plynu a takmer polovicu trhu krajín SNŠ -Spoločenstvo nezávislých štátov a Pobaltia (46 miliárd kubických metrov ročne). Obchodovanie prinieslo Itere obrovské peniaze, ktoré firma investovala okrem iného do projektov výroby plynu. Stačí povedať, že do roku 2000 dokázala Itera zaujať štvrté miesto na svete z hľadiska zásob plynu, ktorý však nebola predurčená ťažiť. Vytvorenie Naftogazu Ukrajina (obdoba Gazpromu), likvidácia Itery a vo všeobecnosti sloboda obchodníkov s plynom určili obsah politického boja na Ukrajine na ďalšie desaťročia. Prelomové sa v tomto zmysle stali roky 1999–2001. Predtým sa biznis – predovšetkým plyn – robil pod krídlami štátu. Finančné a priemyselné skupiny sa systematicky neusilovali o moc a súperili o pozornosť ľudí, ktorí rozhodujú v Kyjeve. No po sústredení najziskovejšieho biznisu v krajine priamo v rukách štátu to oligarchom dalo jednoznačný signál, že práve kontrola nad štátnym aparátom je kľúčom k rozvoju ich podnikateľských impérií. A tu sa cesty, po ktorých sa vývoj susedného Ruska a Ukrajiny uberal, rozchádzajú. S nástupom Vladimíra Putina končí oligarchický spôsob života v Ruskej federácii. A začiatkom 21. storočia sa na Ukrajine etabloval veľký biznis ako zdroj moci, ktorého záujmy boli mimo Ukrajiny. Kyjev teda začal svoju tŕnistú pätnásťročnú cestu k vonkajšej kontrole. Zdalo by sa, že odchod Itery z trhu dal Moskve a Kyjevu šancu dohodnúť sa na prijateľných podmienkach spolupráce v plynárenskom sektore v novej realite. Gazprom a Naftogaz Ukrajina sa však nedokázali dohodnúť na otázke dodávok plynu a organizácii jeho tranzitu do Európy. Možno hlavným dôvodom bola rastúca nedôvera na pozadí silnejúcej protiruskej rétoriky ukrajinskej elity. Rétorika - najprv mäkká na začiatku nového storočia a úprimná koncom 21. storočia. Kniha druhého prezidenta Ukrajiny Leonida Kučmu „Ukrajina nie je Rusko“ vyšla v roku 2003 a udávala tón radikalizácii vzťahov medzi štátmi tak podobnými, ale tak odlišnými z hľadiska vnútropolitických systémov. V dôsledku toho sa strany uchýlili k inštitútu sprostredkovateľov. Sprostredkovateľská štruktúra, aj keď neprehľadná, umožnila vyriešiť množstvo naliehavých problémov. V skutočnosti to fungovalo ako nárazník pri riešení problému nahromadených dlhov za plyn, ktorý ich vyviedol z medzištátnych vzťahov. Zrýchlená degradácia ukrajinského hospodárstva neumožnila poskytnúť záruky včasných platieb za plyn z Ukrajiny. Zároveň by zastavenie dodávok plynu Gazpromom do republiky z dôvodu nahromadenia dlhov v tom čase bolo vnímané ako niečo neobvyklé. V Kyjeve sedel podmienečne „proruský“ prezident Kučma, s ktorým sa Moskva neponáhľala kaziť vzťahy. Takže výmenný obchod bol nahradený sprostredkovateľskou schémou. Vo všeobecnosti to vyzeralo takto. Naftogaz sa uspokojil s dodávkami cez sprostredkovateľa, ktorý zase platil za plyn a prepravné služby Gazpromu, ako aj národným plynárenským spoločnostiam v Turkménsku, Uzbekistane a Kazachstane. Prípadné dlhové konflikty boli riešené v rámci samotného sprostredkovateľa rôznymi schémami, počnúc prerozdeľovaním akcií v rámci príjemcov v spoločnosti až po rozšírenie jeho vplyvu na domáci trh s plynom Ukrajiny (dodávky priemyselným odberateľom). Ukrajina v skutočnosti platila za plyn, čím svoj domáci trh s plynom odovzdala súkromným štruktúram. Tak sa zrodilo obchodné impérium Dmitrija Firtaša, akéhosi ukrajinského oligarchu 2.0, o ktorom v 90. rokoch nikto nevedel a ktorý sa na plynovej vlne rýchlo vklinil medzi starú ukrajinskú podnikateľskú elitu. Firtašov vplyv na ukrajinskú ekonomiku a politiku rástol exponenciálne. Plynárenský biznis dopĺňajú aktíva vo výrobe minerálnych hnojív, titánový biznis, nehnuteľnosti a obrovské mediálne impérium. Západné štáty, predovšetkým Veľká Británia, pod záštitou Firtasha inštitucionalizujú svoj vplyv na ukrajinský domáci politický život. Štát Ukrajina tak stratil kontrolu nad obchodom s plynom v hodnote niekoľkých miliárd dolárov a postupne ustúpil súkromným štruktúram s neurčitým okruhom konečných príjemcov, vrátane tých v zahraničí. Medzinárodné plynárenské konzorcium Medzinárodné plynárenské konzorcium sa stalo ďalším pamätníkom neúspešných pokusov o mierové spolunažívanie producentov, spotrebiteľov a tranzitných krajín zemného plynu v obrovskom priestore Eurázie. V roku 2002 sa Moskva a Kyjev dohodli na vytvorení konzorcia na prepravu plynu na riadenie ukrajinskej GTS. Spoločná prevádzka potrubia by na dlhý čas nastavila pravidlá hry a vyriešila väčšinu potenciálnych konfliktov vrátane otázky neoprávneného odberu plynu. Stačí povedať, že pri výstavbe sovietskych plynovodov (Urengoj - Pomary - Užhorod, Sojuz, Progress) sa nepočítalo s technologickým oddelením hlavných exportných plynovodov od distribučných. Mnoho veľkých ukrajinských podnikov bolo napojených priamo na hlavný plynovod, čo spôsobilo ťažkosti pri účtovaní plynu dodávaného európskym spotrebiteľom tým istým potrubím. Po dosiahnutí „zásadnej dohody“ o konzorciu sa začalo náročné licitovanie, ktoré zrušilo všetky predchádzajúce práce. Bolo potrebné zhodnotiť ukrajinskú GTS a náklady na jej modernizáciu, rozdeliť náklady a budúce zisky a dohodnúť formy spoločného hospodárenia. Ukrajina, samozrejme, trvala na paritnej účasti v konzorciu, hoci nemala a ani nemohla mať dostatočné finančné zdroje na spolufinancovanie modernizácie GTS. Odhady potrebných investícií sa pohybovali od 10 do 20 miliárd dolárov – pre ukrajinskú ekonomiku v tom čase neúnosná suma. Gazprom zase trval na plnej prevádzkovej kontrole nad prevádzkou plynárenskej prepravnej sústavy, pričom oprávnene veril, že „hudbu objednáva ten, kto platí“. Bilaterálne rokovania sa skomplikovali, keď ako najväčší spotrebiteľ ruského plynu prepravovaného cez ukrajinský plynovod vstúpila tretia strana, Nemecko. Diskusia sa úprimne zastavila po tom, čo ukrajinské úrady začali trvať na tom, že konzorcium by nemalo spravovať celú ukrajinskú GTS, ale len novovybudované úseky ropovodu (Bohorodčany – Užhorod a Novopskov – Oleksandriv Gai), čím by sa zvýšila kapacita systému. Ukrajinský GTS na „vstupe“ mal spočiatku výrazne väčšiu kapacitu ako na „výstupe“. Takýto obrat v rokovaniach ale nevyhovoval Gazpromu, pre ktorého investície do ukrajinskej GTS neboli len o biznise, ale aj o eliminácii politických rizík. A dôvody na obavy boli pevné už na začiatku 21. storočia. Už vtedy sa Kyjev na návrh západných partnerov postaral o otázku diverzifikácie dodávok energie. Začali s ropou. V roku 2001 bola dokončená výstavba ropovodu Odesa-Brody. Projekt bol realizovaný bez uzatvorených zmlúv s dodávateľmi ropy – do budúcna. Predpokladalo sa, že kaspická ropa pôjde cez ropovod do Európy a stane sa alternatívnym zdrojom ropovodného paliva popri ruskej rope. Následne sa mal potrubný úsek predĺžiť z Brodu na západnej Ukrajine do poľského Plocku a dokonca aj do Gdanska. Už vybudovaný ropovod však nenašiel ropu, ktorej cena s prihliadnutím na prepravu s prekládkou v prístavoch Kaspického a Čierneho mora zostala nekonkurencieschopná. Samotný pokus Ukrajiny hrať energetickú „nezávislosť“ však nemohol varovať ruské úrady. Následne sa téma vytvorenia konzorcia na prepravu plynu stala súčasťou ukrajinskej vnútropolitickej agendy. V roku 2007 nový „oranžový“ tím ukrajinskej vlády schválil zákon zakazujúci privatizáciu hlavných plynovodov, čím de facto pochoval myšlienku konzorcia na prepravu plynu. Práve neúspech myšlienky spoločnej prevádzky ukrajinského GTS napokon posilnil Gazprom v jeho zámere vybudovať obtokové plynovody. Interná diskusia o tom, že obrovské prostriedky vynaložené na zakopanie rúr do zeme by sa dali použiť na prieskum a rozvoj nových ložísk, sa vyčerpala. Začala sa éra ruských plynovodných megaprojektov. Boom plynovodu Rusko rozvíja projekty na výstavbu nových plynovodov od konca 90. rokov. Išlo o rozšírenie možností ruského systému prepravy plynu na dodávku a export uhľovodíkov z existujúcich a nových polí. Prognózy rastu spotreby plynu v EÚ boli v tom čase mimoriadne optimistické. Gazprom systematicky zvyšoval svoj podiel na európskom trhu s plynom a klimatická hystéria a zelená agenda boli ešte ďaleko. Prvým megaprojektom od rozmachu sovietskych plynovodov bol plynovod Jamal – Európa. Rozprestieralo sa od ložísk západnej Sibíri cez Bielorusko a Poľsko až po Nemecko. Výstavba sa začala v roku 1994 a plynovod dosiahol projektovanú kapacitu v roku 2006. V roku 2001 sa začala výstavba Modrého prúdu (Blue Stream) do Turecka, ktorý sa stal prvou ruskou skúsenosťou s budovaním plynovodov na morskom dne. Pobrežná časť ropovodu v dĺžke asi 400 km bola položená za menej ako šesť mesiacov. Prvé projekty plynovodov v Rusku sa stretli s aktívnou podporou a účasťou Európanov. Rovnaký Blue Stream bol postavený na paritnom základe spolu s talianskym Eni. Úlohou bolo nielen poskytnúť plyn do Turecka, ale aj vtlačiť ďalšie objemy paliva do systému s koncovým bodom v južnej Európe, ktorá čelila nedostatku infraštruktúry na dodávku plynu. Nord Stream, ktorý sa začal stavať koncom roka 2005 a bol dokončený v roku 2011, sa stal najkratšou trasou na dodávku plynu do Nemecka. Spotreba plynu v Európe neustále rástla a od polovice 90. rokov minulého storočia nastal skutočný rozmach spotreby plynu. Začiatkom roku 2010 rýchlo rastie aj export ruského plynu do EÚ, ktorý sa spolieha na novú exportnú infraštruktúru, v dôsledku čoho podiel Gazpromu na trhu s plynom EÚ v roku 2021 dosiahol podľa Gazpromu 34 %. Hodnotenie Európskej komisie bolo ešte významnejšie: podľa jej údajov Rusko zabezpečilo približne 45 % dovozu plynu do EÚ.
Celková kapacita plynovodov Jamal – Európa (33 miliárd kubických metrov), Blue Stream (až 17 miliárd kubických metrov) a Nord Stream (55 miliárd kubických metrov) bola takmer 100 miliárd kubických metrov, čo je porovnateľné s objemom celého tranzitu plynu cez územie Ukrajiny v druhej polovici 21. storočia. Napriek tomu ukrajinský tranzit v rokoch 2005 až 2012, keď začali fungovať všetky tri uvedené plynovody, klesol o približne 40 miliárd kubických metrov, a to aj napriek tomu, že značný podiel na tomto prepade zohrala kríza z rokov 2008-2009, ktorá mala bolestivý dopad aj na Európsku úniu. No už pri výstavbe Nord Streamu sa ukázalo, že doba pohodlných dlhodobých kontraktov, dlhých plánovacích horizontov v segmentoch výroby a dodávky energetických zdrojov a vzájomne výhodnej medzinárodnej spolupráce sa končí. V roku 2009 EÚ prijíma prísnu verziu protimonopolnej regulácie na trhu s plynom v podobe tretieho energetického balíčka. Regulácia, ktorá mala pôvodne zvýšiť konkurenciu na trhu s plynom, značne skomplikovala realizáciu projektov novej infraštruktúry. Predvídateľnosť a stabilita na európskom trhu s plynom boli testované v roku 2013 s nástupom udalostí na Ukrajine, ktoré viedli k násilnej zmene moci, a nakoniec sa vyparili v roku 2022, keď samotná EÚ pochovala projekt Nord Stream 2. V roku 2014 boli dva projekty plynovodov uznané ako neúspešné naraz. Gazprom považuje projekt Jamal-Európa-2 za neperspektívny vzhľadom na pozíciu Poľska, ktoré sa na rozdiel od svojich záujmov postavilo proti projektu. A Bulharsko pod tlakom EÚ a USA nedalo povolenie na výstavbu South Stream vo svojich teritoriálnych vodách. V roku 2015 sa Moskva a Ankara dohodli na výstavbe Tureckého prúdu ako alternatívy k Južnému prúdu. Ruský plyn prúdi do transanatolského plynovodu. Turecko vyhráva ako tranzitná krajina, EÚ nie je príliš proti sprostredkovateľskej úlohe Ankary pri dodávkach ruského plynu do južnej Európy. Turecký prúd sa stáva posledným dokončeným projektom v európskom smere pred ruským „obratom na východ“. Ceny plynu Výkonný systém prepravy plynu spájajúci Rusko a Európu predurčil prístup k určovaniu cien plynu. Výrobcovia plynu aj tranzitné krajiny sa zaujímali o predpokladanú úroveň príjmov, z ktorej sa počítala aj dôležitá úroveň kapitálových výdavkov. Z tohto dôvodu zostali dlhodobé kontrakty hlavným nástrojom cenotvorby už od čias ZSSR. Za viac ako 30 rokov od rozpadu ZSSR však cenotvorba plynu prešla revolučnou transformáciou, počas ktorej bol skutočne zničený systém dlhodobých exportných zmlúv s Európou, ako aj špeciálne podmienky pre dodávky ruského plynu na Ukrajinu. Rusko-ukrajinské vzťahy v oblasti plynu zažili tri plynové šoky, ktoré vyvolali tektonické posuny v podmienkach interakcie: v rokoch 2006, 2009 a 2014. Prvý ukrajinský Majdan v rokoch 2004-2005, ktorý priviedol k moci opozičný tím pod vedením Viktora Juščenka, okamžite nabral protiruský kurz zahraničnej politiky. Za hlavný zdroj závislosti Ukrajiny od Ruska sa považoval dovoz uhľovodíkov. V tomto súradnicovom systéme nebola nízka cena ruského plynu prínosom, ale hrozbou – energetickou ihlou, na ktorú sa Ukrajina zavesila a každú novú dávku „lacného plynu“ vymieňala za ústupky na politickom fronte. Na jar 2005 nové vedenie Naftogazu Ukrajina na čele s bývalým predsedom Kongresu ukrajinských nacionalistov Oleksijom Ivčenkom iniciovalo prehodnotenie tranzitnej sadzby plynu a požadovalo jej jeden a pol až dvojnásobné zvýšenie (z 1,09 USD za tisíc kubických metrov na 1,6 USD).Gazprom súhlasil s požiadavkou pod podmienkou, že cena plynu pre Ukrajinu súčasne vzrastie z 50 USD na priemernú európsku cenu 160 USD za tisíc metrov kubických. Nedalo sa dohodnúť. Status quo bol však porušený. V priebehu roku 2005 bol úplne zrušený balík medzivládnych dohôd medzi Ruskom a Ukrajinou v oblasti dodávok a tranzitu plynu. Do konca roka sa však nepodarilo dohodnúť nové podmienky spolupráce. 1. januára 2006 boli zastavené dodávky plynu z Ruska na Ukrajinu. Neoprávnené odoberanie plynu z hlavného plynovodu Kyjevom vážne znepokojilo európskych spotrebiteľov, ktorí na západnej hranici Ukrajiny dostávali menej zodpovedajúcich objemov. Ale pre Gazprom bolo tiež ťažké vysvetliť porušenie záväzkov vyplývajúcich z exportných kontraktov konaním Ukrajiny. Koniec koncov, formálne boli meracie miesta plynu na západnej Ukrajine miestom dodávok plynu, inými slovami, problémy s tranzitom plynu cez územie susednej krajiny zostali problémom pre Gazprom. Dňa 4. januára 2006 bola podpísaná päťročná zmluva na dodávku plynu, ako aj tranzitná zmluva. Po prvý raz v histórii Ukrajiny už nie sú otázky zásobovania domáceho trhu plynom a tranzitu spojené. Cena za tranzit sa zvýšila z 1,09 dolára na 1,6 dolára, ako chcela ukrajinská strana. Dodávky plynu boli zverené spoločnosti Rosukrenergo, ktorá formálne zásobovala krajinu zmesou drahého (230 dolárov za tisíc metrov kubických) ruského a lacného (presná cena nebola oznámená) turkménskeho plynu. Výsledkom tohto „miešania“ (v skutočnosti bol ruský plyn dodávaný na Ukrajinu v rámci substitučnej schémy) bola dosiahnutá kompromisná cena 95 USD za tisíc kubických metrov, takmer dvojnásobok dlhodobých 50 USD. A samotná skutočnosť, že cena ruského plynu bola stanovená na 230 dolárov, v tom čase nemysliteľná, bola skutočne šokujúca. Vnútropolitický boj na Ukrajine - vzostup a pád Julie Tymošenkovej Na jeseň roku 2008 podpísali Rusko a Ukrajina memorandum o prechode na trhové ceny pri dodávkach plynu do troch rokov. Nová krížiacka výprava za trhovú cenu bola spôsobená vnútropolitickým bojom na Ukrajine. „Plynová princezná“ a premiérka Ukrajiny Julia Tymošenková sa túžila zbaviť sprostredkovateľských služieb Rosukrenergo. Táto túžba mala zasa ekonomické a politické základy. Po prvé, Rosukrenergo nielenže dodávala plyn na Ukrajinu, ale pôsobila aj ako kľúčový dodávateľ paliva na domácom trhu, ktorý vykrvácal po krokoch Tymošenkovej. Po druhé, Rosukrenergo ovládal Dmitrij Firtaš, ktorý v tom čase urobil poslednú stávku na Viktora Janukovyča vo vnútroukrajinskej politickej hre. V tejto súvislosti sa Firtašove obchodné impérium a Rosukrenergo v prvom rade dostali pod tlak Tymošenkovej vlády. Sprostredkovateľovi sa podarilo udržať sa nad vodou vďaka lacnej (v porovnaní s trhovou cenou od Gazpromu) plynovej zmesi dodávanej na Ukrajinu. Tymošenková vynaložila maximálne úsilie na odstránenie tejto schémy a podarilo sa jej to. Rusko súhlasilo s prechodom na priame dodávky plynu na Ukrajinu pod podmienkou, že zmluvná cena bude stanovená na 250 dolárov za tisíc metrov kubických. Ako sa ukázalo, v porovnaní s nasledujúcimi to bola najlepšia ponuka. Koncom roka však ukrajinská strana, ktorá nenašla pre seba prijateľné riešenie, odstúpila z vyjednávacieho procesu a opakoval sa príbeh o odstavení plynu pri vianočnom stromčeku. 1. januára 2009 Gazprom znížil dodávky plynu do GTS o objem spotrebovaný Ukrajinou. 5. januára znížil dodávku o objem, ktorý neoprávnene odobrala Ukrajina. Nedostatok plynu počas vykurovacej sezóny pociťovalo Nemecko, Francúzsko, Taliansko a množstvo východoeurópskych krajín, v súvislosti s ktorým rusko-ukrajinský plynový konflikt nenechal ľahostajnou EÚ, ktorá vyvíjala tlak na Kyjev, aby našiel riešenie problému. V januári 2009 Moskva a Kyjev podpísali desaťročný kontrakt na dodávku plynu, podmienky sa vtedy na Ukrajine nenazývali inak ako zotročovanie. Zmluva teda zahŕňala základnú cenu ruského plynu na úrovni 450 USD za tisíc kubických metrov – najvyššiu cenu založenú na rekordných cenách ropy v roku 2008, ktorá dosahovala až 140 USD za barel ropy pred silným kolapsom ukrajinskej ekonomiky na pozadí globálnej finančnej a hospodárskej krízy. Na rok 2009 dostala Ukrajina 20% zľavu z tejto ceny, čo však bola slabá útecha. Zistilo sa tiež, že republika bola povinná kupovať od Gazpromu najmenej 33 miliárd kubických metrov plynu ročne, za nedostatok paliva boli zavedené obrovské pokuty. Tranzitná sadzba zostala na úrovni 1,7 USD s každoročnou revíziou spojenou s dynamikou cien plynu. Rusko sa zaviazalo prečerpať cez Ukrajinu najmenej 110 miliárd kubických metrov plynu ročne. Odstránenie Rosukrenergo stálo Tymošenkovú veľmi draho. V roku 2010 prehráva prezidentskú kampaň so svojím protikandidátom Janukovyčom a na jeseň 2011 dostáva po zdĺhavom procese sedemročné väzenie za obvinenie zo zneužitia právomocí pri podpise zmluvy o plyne s Ruskou federáciou. A o tri roky neskôr budú podmienky tejto zmluvy základom protinárokov Gazpromu a Naftogazu Ukrajina v Štokholmskej arbitráži. Charkovské dohody-neoddeliteľnosť politiky a ekonomiky v otázke plynu V roku 2010 Moskva a Kyjev podpísali takzvané Charkovské dohody, dodatky k zmluve o plyne na roky 2009–2019. Práve tieto dohody ukázali neoddeliteľnosť politiky a ekonomiky v otázke plynu. Ukrajina podľa ich podmienok dostala 30 % zľavu na plyn (nie však viac ako 100 USD) výmenou za predĺženie podmienok pobytu ruskej Čiernomorskej flotily v Sevastopole a na Kryme na 25 rokov (predchádzajúca medzištátna dohoda bola obmedzená na rok 2017), do roku 2042. Charkovské dohody sa podľa zavedenej tradície stali súčasťou vnútropolitického diskurzu na Ukrajine. Plyn a zahraničná politika sa konečne miešajú v jednej fľaši. Zatiaľ čo Janukovyč bol tvrdo kritizovaný za „vzdanie sa národnej suverenity“, na rozdiel od Tymošenkovej dohody o plyne, táto „kapitulácia“ viedla k zníženiu ceny plynu, nie k zvýšeniu. Janukovyča dočasne podporovali staré priemyselné elity. Na krátke tri roky nastal na Ukrajine relatívny pokoj. Rast obnovy sa v krajine začal na pozadí nového kola cien surovín, ktoré slúžili ako základ pre ukrajinský export, predovšetkým kovov a obilia. Výrazne zredukovaná „potravinová základňa“ však už nedokázala uspokojiť rastúce chúťky starých finančných a priemyselných skupín, ku ktorým sa pridala aj skupina samotného Janukovyča, ktorý hľadal miesto „prvého medzi rovnými“ v ukrajinskom oligarchickom gete. Na pozadí politického napätia v Kyjeve na jeseň 2013, ktoré v Moskve brali vážne, Gazprom znižuje cenu plynu pre Ukrajinu na 268,5 USD. Zľava bola poskytnutá ako súčasť balíka hospodárskej pomoci pre Ukrajinu spolu s pôžičkou vo výške 15 miliárd dolárov, ktorá sa vlievala do rýchlo rastúcej politickej krízy v susednej krajine. Napriek vynaloženému úsiliu sa Majdan v januári až februári 2014 zmenil na krvavý prevrat. Následné znovuzjednotenie Krymu s Ruskom automaticky vypovedalo charkovské dohody. Zľava bola zrušená, cena plynu pre Ukrajinu stúpla na rekordných 485 dolárov za tisíc metrov kubických.
Medzitým v Európe Príbeh trhových cien plynu však v žiadnom prípade nevymysleli Ukrajinci. Táto myšlienka pokrývala celú Európu v prvej polovici 21. storočia. „Opatrenia Európskej únie na urýchlenie liberalizácie európskeho trhu s plynom a stanovenie nových pravidiel hry založených na krátkodobých a spotových transakciách nevyhnutne povedú k zničeniu dlhodobých kontraktov, ktoré sú základom financovanie mimoriadne kapitálovo náročných nových projektov výroby a prepravy plynu,“ varoval ešte v roku 2001 Jurij Komarov, člen predstavenstva Gazpromu, zodpovedný za exportnú politiku. Pred krízou v rokoch 2008-2009 európsky trh ovládal systém dlhodobých kontraktov. Približne tri štvrtiny všetkého dovezeného plynu boli dodané na základe takýchto zmlúv – zo ZSSR a Ruska, Alžírska a Nórska. „Výmenný“ plyn v EÚ dodávalo najmä Spojené kráľovstvo cez „Interconnector“ – plynovod spájajúci ostrov s pevninou. Do roku 2016 sa cena takéhoto plynu určovala na elektronickej obchodnej platforme National Balancing Point v Spojenom kráľovstve a od roku 2016 na burzách v uzle Title Transfer Facility (TTF) v Holandsku. Dlhodobé zmluvy boli výhodné najmä pre dodávky plynovodom. Koniec koncov, potrubie, na rozdiel od ropného tankera, nemôže byť nasadené na polovicu a presmerovať ho na kupujúceho s lepšou cenou. Okrem toho sa plyn, na rozdiel od ropy, ťažko akumuluje a skladuje vo veľkých objemoch. V tomto ohľade sa spolu s pevnou cenou na rok často používal princíp „ber alebo plať“, ktorý nútil kupujúceho nakupovať určité objemy plynu. Indexácia cien dlhodobých kontraktov zároveň zohľadňovala burzové kotácie plynu, nafty a uhlia, takže ceny kolísali plus-mínus v trhových intervaloch. Prudký pokles hospodárskej aktivity v EÚ v dôsledku finančnej a hospodárskej krízy v roku 2008 zasiahol dovozcov plynu, z ktorých mnohí neboli schopní plniť svoje záväzky vyplývajúce z dlhodobých zmlúv. Burzové ceny plynu v súčasnosti v porovnaní s takýmito zmluvami výrazne klesli. V tejto súvislosti sa niekoľko protistrán Gazpromu v EÚ rozhodlo revidovať podmienky zmlúv na súde. Dovozcovia uprednostnili lobovanie pri prechode na burzové oceňovanie na úrovni Európskej komisie pred vstupom do rokovaní s dodávateľmi. Do roku 2011 Gazprom vo všeobecnosti súhlasí s prevodom dodávok na burzu. Do roku 2015 budú dve tretiny dovážaných objemov plynu viazané na burzové kotácie. Ceny na burze, ktoré boli nižšie ako ceny v dlhodobých zmluvách, však zostali extrémne volatilné, čo reagovalo na údaje o ekonomickej aktivite, nehodách na plynových vrtoch atď. Spotrebitelia v Ázii začali vytvárať vážnu konkurenciu s európskymi spotrebiteľmi a preberať leví podiel dodávky skvapalneného zemného plynu (LNG) z USA a Blízkeho východu. Bolo ťažké súťažiť o LNG v EÚ, a to aj z dôvodu nedostatočne rozvinutej infraštruktúry na príjem skvapalneného plynu. Pandemická kríza v roku 2020 znížila ceny ropy na minimálne (a v niektorých obdobiach negatívne) hodnoty. Ceny plynu tiež klesli: v máji 2020 sa tisíc kubických metrov obchodovalo na úrovniach sotva nad 30 USD. Súčasná situácia ešte viac posilnila EÚ vo viere v správnosť kurzu na devízové oceňovanie. Ilúzia sa rozptýlila už v nasledujúcom roku 2021, so začiatkom oživenia globálnej ekonomiky po koronakríze. Ceny plynu prudko vzrástli a do septembra 2021 dosiahli 800 dolárov za tisíc kubických metrov. Ruský prezident Vladimir Putin zároveň priamo hovorí o chybnej stratégii Európanov. „...Boli to múdri muži v predchádzajúcom zložení Európskej komisie, ktorí prišli s myšlienkou trhovej ceny plynu. No a tu je výsledok pre vás. Ale my máme iný prístup. Máme aj trhové ceny. Táto cena je viazaná na cenu ropy. Nikto to nereguluje – reguluje trh. Ale výkyvy sú oveľa miernejšie,“ povedal Putin. V roku 2022 sa mechanizmus výmenných cien úplne zdiskreditoval. So začatím ruskej špeciálnej vojenskej operácie na Ukrajine Gazprom najprv zastavil dodávky cez plynovod Jamal – Európa (kvôli postaveniu vlastníka poľskej časti plynovodu), znížil prietok cez ukrajinskú GTS kvôli požiadavkám ukrajinskej strany, znížil a v septembri 2022 z technických príčin úplne zastavil tok plynu cez Nord Stream. Výmenné ceny na pozadí týchto správ vyleteli až na 3 500 dolárov za tisíc metrov kubických. Predseda predstavenstva Gazpromu Alexej Miller koncom augusta oznámil konzervatívny odhad cien plynu v EÚ počas vykurovacej sezóny – 4000 dolárov za tisíc metrov kubických. A v septembri 2022 predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová oznámila svoj zámer predložiť na diskusiu v Rade EÚ návrhy na zavedenie stropných cien ruského plynu. Bridlicová revolúcia Metóda hydraulického štiepenia, ktorá sa prvýkrát použila v roku 2004 v štáte Dakota na ťažbu bridlicovej ropy, sa aktívne používa pri výrobe plynu. Len za šesť rokov, od roku 2007 do roku 2013, sa produkcia bridlicového plynu v USA zvýšila šesťnásobne, z 54 miliárd na 319 miliárd metrov kubických. A v roku 2009 sú Spojené štáty oficiálne pred Ruskom v produkcii zemného plynu. Americká bridlicová revolúcia mala obrovský vplyv na celý svetový trh s plynom. Samotné USA sa menia z dovozcu na významného vývozcu plynu. V dôsledku toho sa Gazprom v roku 2012 rozhodol pozastaviť rozvoj najväčšieho poľa Shtokman v krajine, ktoré slúžilo ako surovinová základňa pre vývoz plynu do Spojených štátov. Prebytok plynu vytvára tlak na ceny, čo, mimochodom, poslúžilo ako dodatočný argument na prechod na burzové ceny plynu v EÚ. Pokušenie bolo príliš veľké, pretože začiatkom roku 2010 bol plyn na domácom trhu USA lacnejší ako na domácom ruskom trhu. Bol to silný argument. Rastúci objem plynu v USA potreboval nové trhy na zmiernenie tlaku na ceny. Takýmto trhom sa stal ázijsko-pacifický región, z hľadiska logistiky vhodnejší pre USA. Americké chúťky však rýchlo rástli – cieľom bol aj európsky trh. Problémom bolo, že tento trh bol už dávno rozdelený medzi hlavných dodávateľov – Rusko, Nórsko, Alžírsko a Katar. Aby sa americký plyn dostal do Európy, niekto musel tento trh opustiť a za tohto „niekoho“ bolo vybrané Rusko. Druhý ukrajinský Majdan na to dal všetky tromfy. Sankcie uvalené na Ruskú federáciu na pozadí udalostí na Kryme by podľa predstavy Washingtonu mali skôr či neskôr zablokovať výstavbu Nord Stream 2. Nebolo ťažké ani „odpojiť“ EÚ od dodávok plynu cez ukrajinskú GTS – po roku 2014 boli kľúčovými pákami kontroly v energetickom sektore Ukrajiny Američania a Briti. Neúspešný pokus o zorganizovanie „farebnej revolúcie“ v Bielorusku v roku 2020 sa nestal vážnou prekážkou pri realizácii tohto plánu. V extrémnych prípadoch sa podarilo prerušiť dodávky plynu cez plynovod Jamal – Európa s pomocou amerického splnomocnenca v EÚ – Poľsko. Čo sa presne stalo v roku 2022.
Varšava vystupovala ako hlavný lobista za urýchlenú výstavbu infraštruktúry LNG v Európskej únii. Bola tiež priekopníkom v takejto výstavbe: v roku 2015 bol uvedený do prevádzky terminál spätného splyňovania LNG vo Swinoujscie a v roku 2018 poľská ropná a plynárenská spoločnosť PGNiG podpísala 20-ročný kontrakt na dodávku 2 miliónov ton LNG ročne s americkým Venture Global LNG. Varšava mala silnú motiváciu, pretože s pomocou dodávok skvapalneného plynu zo Spojených štátov mohlo Poľsko odobrať Nemecku štatút najväčšieho plynárenského uzla v Európe. V tomto prípade by sa význam Poľska v rámci EÚ znásobil. Súčasťou amerického bridlicového impéria sa mala stať aj Ukrajina. Na jar 2012 boli americký Chevron a anglo-holandská Shell vyhlásené za víťazov súťaže na rozvoj ložísk bridlicového plynu na Ukrajine. Chevron získal právo pracovať na poli Olesko v regióne Ľvov, Shell - na poli Yuzovsky v Doneckej oblasti. Obe spoločnosti dostali obrovské plochy na rozvoj. Zároveň sa nehovorilo o objavovaní nových polí – v skutočnosti mali západné spoločnosti pracovať na starých sovietskych poliach na západnej a východnej Ukrajine, pričom objemy zvyškového plynu ťažili hydraulickým štiepením. Obe spoločnosti však do roku 2013 rýchlo obmedzili svoje aktivity na Ukrajine, buď mali dôverné informácie o nadchádzajúcich udalostiach, alebo boli rozčarované z perspektív ukrajinských plynových polí. Štokholmská arbitráž Do júna 2014, keď už bola občianska vojna na východe Ukrajiny v plnom prúde, predložil Gazprom spoločnosti Naftogaz účet vo výške viac ako 4,5 miliardy dolárov za takmer 12 miliárd kubických metrov nezaplatených dodávok. Okrem toho Gazprom predložil podmienku platby vopred za následné dodávky. Naftogaz túto požiadavku zamietol a predložil protinárok – v prípade nesplnenia podmienok pre minimálny objem tranzitu cez Ukrajinu zo strany Gazpromu. Rusko podalo 16. júna žalobu na Arbitrážny inštitút Štokholmskej obchodnej komory. V ten istý deň Ukrajina podala protižalobu, v ktorej požadovala vrátenie 6 miliárd dolárov, ktoré boli údajne preplatené za plyn v dôsledku nespravodlivo vysokých ciel. Súd trval asi štyri roky. Vo februári 2018 súd nariadil Gazpromu zaplatiť ukrajinskému partnerovi dodatočných 2,6 miliardy USD. Pokusy napadnúť toto rozhodnutie boli neúspešné. V decembri 2019 bol v Minsku podpísaný tripartitný protokol medzi Ukrajinou, Ruskou federáciou a Európskou úniou, podľa ktorého Gazprom zaplatí spoločnosti Naftogaz 2,9 miliardy dolárov vrátane pokút a ukrajinská strana sa vzdáva všetkých nárokov. V rámci dohody bola podpísaná aj tranzitná zmluva na päť rokov, ktorá zaväzuje Gazprom prepraviť v roku 2020 cez ukrajinskú GTS najmenej 65 miliárd kubických metrov plynu a v rokoch 2021-2024 najmenej 40 miliárd. "Choď preč z Moskvy!" V novembri 2015 ukrajinský prezident Petro Porošenko skutočne realizuje jeden zo svojich volebných sloganov „Choď preč z Moskvy! (kópia jedného z hesiel ukrajinskej inteligencie v exile v 20. rokoch minulého storočia), oznamujúceho zastavenie nákupov ruského plynu. O pol storočia neskôr ukrajinská GTS opäť začína pracovať v reverznom režime, nakupuje plyn (hlavne ten istý ruský), ale už v susednej Európskej únii. Na ukrajinský trh sa tak ako v 90. rokoch vracajú početní obchodníci s plynom, ktorí zarábajú na schémach dodávok plynu na Ukrajinu a jeho distribúcie v rámci Ukrajiny. Plyn sa tentoraz stáva zdrojom obohacovania sa pre novú postmajdanskú elitu, ktorá napokon z Ukrajiny urobila zbraň namierenú proti Ruskej federácii. Plynárenský biznis vyšiel naprázdno až so spustením špeciálnej vojenskej operácie a znížením dodávok ruského plynu do EÚ. Pre Ukrajinu jednoducho nebol v Európskej únii prebytok plynu. Šéf Naftogazu Ukrajina Jurij Vitrenko koncom augusta 2022 povedal, že Ukrajincov čaká najchladnejšia zima za posledné desaťročia. Koncom augusta 2022 krajiny G7 oznámili svoj zámer zaviesť stropné ceny plynu pre Rusko do konca roka. V reakcii na to prezident Vladimir Putin počas Východného ekonomického fóra sľúbil, že v prípade zavedenia marginálnych cien nič nedodá. "Nedodáme plyn, ani ropu, ani uhlie, ani vykurovací olej," povedal Putin.
Prichádzajúce zmeny Rok 2022 bol časom revolučných zmien pre globálnu politiku a ekonomiku, vrátane trhov s fosílnymi palivami a najmä trhu s plynom. To, čo sa deje, sa dotklo predovšetkým Ruska a jeho projektov plynovodov. Európa v záujme „zbavenia sa energetickej závislosti“ vyhlásila svoju túžbu po úplnom odmietnutí ruských zdrojov energie. Niekoľko krajín oznámilo okamžité zásadné odmietnutie nákupu ruského plynu. Medzinárodná energetická agentúra predstavila plán na postupné stiahnutie ruského plynu do EÚ v priebehu niekoľkých rokov. Spojené štáty, Európa a Japonsko uvalili na Rusko sériu sankcií vrátane zákazu spolupráce pri rozvoji ropných a plynových polí. Rusko opustilo niekoľko najväčších svetových energetických spoločností – dodávateľov dôležitých technologických riešení pre ťažbu energetických zdrojov, vrátane British Petroleum, Equinor, Shell, ExxonMobil, Eni. Mimoriadne indikatívne bolo v tomto smere správanie Japonska, ktoré kategoricky odmietlo prerušiť svoju účasť na projekte LNG Sachalin-2 – energetická bezpečnosť sa ukázala byť pre Tokio dôležitejšia ako politická solidarita so Západom. Rusko v reakcii na západné sankcie zaviedlo špeciálny režim obchodovania s plynom, čo v skutočnosti znamenalo po prvé predaj plynu za ruble a po druhé odmietnutie dodávok energie do nepriateľských krajín (medzi ktoré patrili všetky krajiny EÚ). Viaceré krajiny EÚ (Fínsko, pobaltské krajiny) odmietli dodržiavať tento režim a dodávky plynu ich odberateľom z Ruska boli zastavené. Ceny plynu v Európe v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi rádovo vzrástli a momentálne dosiahli takmer tri tisícky dolárov za meter kubický.
Ďalšou kolosálnou ranou pre dodávky plynu do Európy bol akt medzinárodného terorizmu na plynovodov Nord Stream a Nord Stream 2 neidentifikovanými sabotérmi. „Doslova od prvých minút po správach o výbuchoch... Západ spustil aktívnu kampaň na nájdenie zodpovedných. Je však zrejmé, že hlavným kto získal najviac, predovšetkým ekonomicky sú Spojené štáty americké,“ povedal pri tejto príležitosti Nikolaj Patrušev, tajomník ruskej bezpečnostnej rady. Od jesene 2022 teda nastáva grandiózny obrat vývozu ruského plynu zo západu na východ (predovšetkým do Číny). Už predtým spustený plynovod Power of Siberia je už v prevádzke, projektuje sa Power of Siberia 2 (ktorý by mal prepojiť východnú a západnú časť ruskej prepravnej sústavy plynu), výstavba plynovodu Power of Siberia 3 a plynovodu Pakistan Stream sa diskutuje. V roku 2021 sa hovorilo o zintenzívnení LNG projektov Gazpromu. Ak všetky plány uspejú, stratu európskeho trhu viac než vykompenzujú dodávky na obrí ázijský trh. Koniec konfrontácie medzi Ruskom a Západom – a každá vojna, ako viete, sa končí mierom – môže vytvoriť predpoklady na obnovenie dodávok ruského plynu do Európy, a to aj cez ukrajinské plynovody. Možno práve plynovod, ktorý sa kedysi stal jablkom sváru a nástrojom boja, bude môcť opäť zlepiť rusko-európske vzťahy. To však nezruší tie tektonické zmeny, ktoré teraz prebiehajú. Európsky trh, ktorý desaťročia slúžil ako hlavný zdroj ruských príjmov z ropy a zemného plynu, sa pre Rusko stáva druhoradým, dodávky energie smerujú do Ázie a samotnej EÚ hrozí, že sa odvráti od koncentrácie priemyselného a vedeckého potenciálu na okraj svetovej ekonomiky.