Rusko môže so svojou flotilou prepraviť 80% ropy presmerovanej z Európy do Ázie
Ako poznamenal popredný analytik “Finam” Alexander Potavin, Rusko má pomerne veľkú flotilu.
MOSKVA (4. december) – Ruské námorníctvo môže prepravovať do Ázie zhruba 80% súčasného vývozu ropy z Ruska po mori, zatiaľ čo od mája krajina presmerovala do Indie, Číny a Turecka dve tretiny objemu ropy dodávanej tankermi do Európy a Spojených štátov, uviedol Alexander Potavin, popredný analytik spoločnosti Finam. Cena nákladu tankerov sa však zvýšila už viac ako dvakrát, poznamenáva odborník.
Podľa odhadov Medzinárodnej agentúry pre energiu sa od mája dodávky tankerovej ruskej ropy do Spojených štátov, Británie a krajín EÚ znížili o 2,2 milióna barelov denne, ale dve tretiny tohto objemu boli presmerované do Indie, Číny a Turecka, uviedol Potavin v nedeľu pre agentúru TASS.
“Podľa našich odhadov bude ruská flotila tankerov stačiť na zabezpečenie vývozu ropy do Ázie po mori o približne 80% súčasných objemov,” uviedol odborník. Podľa neho má Rusko pomerne veľkú flotilu, zatiaľ čo ropná kapacita Sovcomflotu je asi 7 miliónov ton. Odhady jeho veľkosti sa líšia, ale podľa Braemara môžeme hovoriť o 30 miliónoch ton, dodal odborník.
Na všetko nemusí byť dosť
Táto flotila však nemusí stačiť na všetky objemy. Bloomberg uviedol, že majitelia tankerov zvýšili náklady na prenájom lodí na dodávku ruskej ropy v predvečer nadobudnutia účinnosti nových sankcií EÚ, niektorí z nich odmietajú prepravovať . Agentúra poznamenáva, že ak by sa náklady na prenájom tankera z terminálov v prístavoch Baltského mora do Indie pohybovali od 9 do 11,5 milióna dolárov, teraz sa zvýšila na 15 miliónov dolárov.
Zdroje TASS v tomto odvetví vysvetlili, že ceny nákladnej dopravy rástli, pretože kvôli nedostatočnému pochopeniu toho, aké opatrenia Európska únia prijme, sa účastníci trhu pokúsili čo najskôr vyvážať ruskú ropu a ropné produkty. Na druhej strane aj spotrebitelia zažívajú problémy: časť objemov, najmä ropných produktov, bude pre nich veľmi ťažké nájsť na trhu. Je možné, že v budúcnosti cena prepravy môže rásť ešte viac na pozadí prispôsobenia sa novým obmedzeniam.
Medzitým embargo EÚ a cenový strop povedú k zvýšeniu nákladov ropných pracovníkov, uviedol Potavin. “Je zrejmé, že budú musieť čeliť zvýšeniu logistických nákladov, pretože cesta tankera z Primorska do európskych prístavov trvala 3-4 dni a cesta do Indie je asi mesiac. V dôsledku toho klesá obrat nákladu, zvyšuje sa nákladná doprava. A výrazne rastie, pretože v predvečer embarga ceny za prenájom tankerov stúpli viac ako 2-krát. Podľa agentúry Bloomberg náklady na prepravu ruskej ropy z Baltského mora do Indie vzrástli na 20 dolárov za barel,” uviedol Potavin.
5. decembra vstupuje do platnosti embargo na dodávky ruskej ropy po mori do krajín EÚ. Krajiny EÚ sa v piatok dohodli na regulovanom strope cien ruskej ropy dodávanej po mori za 60 USD za barel, podobné rozhodnutie oznámila skupina siedmich krajín a Austrália. Spojené štáty, EÚ a Spojené kráľovstvo zakazujú svojim spoločnostiam poskytovať dopravné, finančné a poisťovacie služby tankerom prepravujúcim ropu z Ruska za cenu vyššiu ako dohodnutá úroveň.
Ruská federácia medzitým vyhlásila, že nebude dodávať energetické zdroje do tých krajín, ktoré by obmedzili ich ceny.
Zdroj: TACC/ Bloomberg