
EÚ tlačí na občanov, aby si pripravili trojdňové balíčky na prežitie. Ide o prekračovanie právomocí EÚ?
- Ktoré iránske rakety a drony dokážu „vymazať“ americké základne na Blízkom východe z mapy? - 1 apríla, 2025 17:45
- Juraj Draxler:“Au. Tento postup voči Le Penovej asi nedopadne dobre“ - 31 marca, 2025 16:17
- EÚ tlačí na občanov, aby si pripravili trojdňové balíčky na prežitie. Ide o prekračovanie právomocí EÚ? - 29 marca, 2025 10:58
Balená voda, energetické tyčinky, baterka a ďalšie: Európska únia presadzuje, aby každá domácnosť v bloku 27 krajín mala pripravenú trojdňovú súpravu na prežitie pre prípad, že by došlo ku kríze – či už ide o konflikt alebo prírodnú katastrofu. Ak EÚ začne stanovovať pravidlá pre individuálnu pripravenosť občanov na krízové situácie, môže to otvoriť dvere k ďalším centralizovaným opatreniam, ktoré oslabia suverenitu členských štátov.

Komisárka EÚ pre krízový manažment Hadja Lahbib uviedla, že myšlienka bola formálne predstavená ako súčasť širšej „stratégie pripravenosti“ pre blok.
V praxi by EÚ chcela, aby bol každý občan vybavený na 72 hodín sebestačnosti, povedala Lahbibová.
Tento krok je v súlade s kľúčovou správou z minulého roka o posilnení civilnej a vojenskej pripravenosti Európy.
„Vedieť, čo robiť v prípade nebezpečenstva, hrať rôzne scenáre, to je tiež spôsob, ako zabrániť tomu, aby ľudia panikárili,“ povedala pani Lahbibová a pripomenula, že supermarkety boli v prvých dňoch pandémie vyčistené od toaletného papiera.
Domácnosti budú vyzvané, aby si ako súčasť svojej „odolnej“ súpravy zásobili tucet kľúčových predmetov vrátane zápaliek a dokladov totožnosti vo vodotesnom vrecku.
EÚ chce tiež propagovať „národný deň pripravenosti“ – zameraný na zabezpečenie toho, aby členské štáty dodržiavali plány.
„Toto všetko prichádza ako doplnok k národným stratégiám,“ povedala Lahbibová a dodala: „Ide o lepšiu koordináciu a podporu členských štátov v ich stratégiách.“
Today, the EU launches its new #Preparedness Strategy.
— Hadja Lahbib (@hadjalahbib) March 26, 2025
“Ready for anything” — this must be our new European way of life. Our motto and #hashtag. pic.twitter.com/fA1z8ZvMDA
Stratégia „pripravenosti“ – a najmä súprava na prežitie – vychádza z odporúčaní správy, ktorú Európskej komisii predložil bývalý fínsky prezident Sauli Niinistö koncom minulého roka.
Inšpiruje sa aj príkladom Škandinávie, kde Fínsko, Švédsko a Dánsko zintenzívnili svoje úsilie pripraviť domácnosti na možnosť budúcej krízy alebo konfliktu – uprostred trojročnej ruskej invázie na Ukrajinu.
V liste šéfke EÚ Ursule von der Leyen traja politici z centristickej skupiny Európskeho parlamentu Renew vyzvali Komisiu, aby zašla ešte ďalej a poslala do každej domácnosti v bloku príručku o príprave na „rôzne krízy, od potenciálneho konfliktu po klimatické katastrofy, pandémie a kybernetické hrozby“.
Analýza opatrenia EÚ o trojdňových balíčkoch na prežitie
Výhody
- Zvýšenie pripravenosti obyvateľov – V prípade krízy (prírodné katastrofy, vojnový konflikt, kybernetický útok) budú domácnosti lepšie pripravené zvládnuť prvé kritické hodiny bez okamžitej pomoci štátu.
- Zníženie paniky a chaosu – V krízových situáciách dochádza k hromadným nákupom a panike. Vopred pripravené zásoby môžu predísť vyprázdneniu obchodov a neorganizovaným reakciám obyvateľstva.
- Inšpirácia severským modelom – Škandinávske krajiny už dlhodobo aplikujú podobné stratégie a dosahujú vysokú mieru odolnosti voči krízovým situáciám.
- Podpora sebestačnosti – Opatrenie učí občanov väčšej nezávislosti a schopnosti postarať sa o seba aspoň v krátkodobom horizonte.
- Lepšia koordinácia medzi štátmi – EÚ chce zosúladiť stratégie členských krajín, čím sa môže zvýšiť efektivita reakcie na rôzne typy hrozieb.
- Výchovno-osvetový rozmer – Národný deň pripravenosti môže pomôcť zvýšiť povedomie verejnosti o rizikách a spôsoboch ich zvládania.
Nevýhody
- Potenciálne zbytočná panika – Niektorí občania môžu vnímať výzvu na prípravu ako signál, že hrozí bezprostredná katastrofa, čo môže spôsobiť neistotu a strach.
- Finančné náklady pre domácnosti – Hoci súprava nie je extrémne drahá, pre sociálne slabšie skupiny môže predstavovať ďalšiu finančnú záťaž.
- Otázna účinnosť v reálnych krízach – V prípade dlhodobých výpadkov infraštruktúry či vojnového konfliktu trojdňová súprava nemusí postačovať.
- Administratívna záťaž pre štáty – Zavádzanie a koordinácia takéhoto programu môže byť nákladná a organizačne náročná pre národné vlády.
- Možná neochota občanov – Nie všetci ľudia budú ochotní alebo schopní pripraviť si zásoby, čo môže viesť k nerovnomernému prijatiu opatrenia.
- Diskusia o kompetenciách EÚ – Niektorí môžu vnímať takýto zásah ako prekračovanie právomocí EÚ, keďže civilná ochrana je primárne v rukách národných štátov.

Argumenty, prečo EÚ prekračuje svoje právomoci v súvislosti s návrhom trojdňových balíčkov na prežitie
- Nadmerné zasahovanie do národných kompetencií
- Krízový manažment a civilná ochrana patria primárne do právomocí jednotlivých členských štátov. EÚ môže poskytovať koordináciu a odporúčania, ale nemala by zasahovať do vnútroštátnych opatrení.
- Neexistencia priameho právneho základu
- Zmluvy EÚ neuvádzajú explicitnú právomoc Komisie nariaďovať alebo vyžadovať takéto opatrenia. Aj keď môže odporúčať spoločné postupy, záväzné usmernenia v tejto oblasti nie sú jasne zakotvené v legislatívnom rámci.
- Tvorba politík mimo hlavnej agendy EÚ
- EÚ vznikla primárne ako hospodárske a politické spoločenstvo. Priame zasahovanie do domáceho krízového plánovania môže byť považované za neprimerané rozšírenie jej vplyvu na oblasti, ktoré nie sú v jej pôsobnosti.
- Možný precedens pre ďalšie zásahy
- Ak EÚ začne stanovovať pravidlá pre individuálnu pripravenosť občanov na krízové situácie, môže to otvoriť dvere k ďalším centralizovaným opatreniam, ktoré oslabia suverenitu členských štátov.
- Nejednoznačné financovanie a implementácia
- Národné vlády by mohli byť nútené financovať implementáciu týchto odporúčaní, hoci ich schválila EÚ. Ak ide len o odporúčanie, môže byť zbytočné, ak ho štáty nebudú povinné dodržiavať.
- Možné vnímanie ako nástroj kontroly
- Kritici môžu argumentovať, že ide o spôsob, ako si EÚ postupne buduje autoritu nad ďalšími aspektmi života občanov, čím by mohla v budúcnosti presadzovať aj ďalšie prísnejšie opatrenia v mene „bezpečnosti a pripravenosti.“
- Rozdielne potreby členských štátov
- Každá krajina čelí iným bezpečnostným a krízovým výzvam. To, čo je vhodné pre Fínsko alebo Nemecko, nemusí byť relevantné pre Portugalsko alebo Grécko. Univerzálny prístup EÚ nemusí reflektovať lokálne špecifiká.
Vzhľadom na uvedené argumenty možno považovať iniciatívu EÚ za krok smerom k väčšej centralizácii rozhodovania, ktorý nie je plne v súlade s jej pôvodnými kompetenciami.
Záver
Návrh EÚ na trojdňové balíčky na prežitie má svoje opodstatnenie, najmä v kontexte rastúcich globálnych hrozieb. Na druhej strane, úspech opatrenia bude závisieť od jeho komunikácie smerom k občanom, finančných možností domácností a ochoty jednotlivých štátov podporiť túto iniciatívu.